INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Saturday, April 11, 2009

TEGAK TANPA SEBARANG TIANG
















Manusia, sepakar dan sehebat mana pun ilmu pembinaannya, namun bilamana hendak dibina bumbung pada sesuatu bangunan, tak kira sebsar dan setinggi mana pun bangunan itu, maka langkah awalnya, tak dapat tidak akan dimulakan dengan membina 'tiang-tiangnya' terlebih dahulu. Keteguhan tiang-tiang asas yang ditanam jauh ke dalam bumi itu diperkuatkan lagi dengan membina dinding-dinding yang mengikat di sekelilingnya.

Namun, setelah 10 tahun, 20 tahuN atau 30 tahun berlalu, apakah kedudukkan bumbung tadi akan kukuh seperimana mana pula?? Sudah tentulah ada goyang dan longgar-longgar di sini sana. Lompang, robek dan bocor di sini sana.

Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh? (An Naba: 12)

Nun, perhatikan. Kendati merentasi masa, peristiwa, cuaca juga iklim yang bertukar rupa, terbentang luas, menaungi di atas pundak sekelian manusia, tujuh lapis langit yang kukuh dan gagah. Tujuh lapis yang tidak didirikan maupun ditongkatkan walaupun di atas sebatang tiang.

Tujuh lapis yang langsung tidak disandarkan walaupun ke sebuah dinding. Tujuh lapis yang tidak pernah terkoyak. luluh dan bertukar lompang walaupun zaman berganti zaman. Semuanya menjadi tanda atau dalil kekuasaan Allah SWT. Sama-samalah kita menyaksikannya dengan matahati semoga iman bertambah mekar di dalam jiwa.


sahabatamal: Tahniah dan alfu mabruk buat sdr Hilal Asyraf di atas penerbital buku beliau "Langit Ilahi" dan VT"

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial