INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Sunday, May 31, 2009

PERLUMBAAN MENUJU SYURGA

Dengki, adalah di dalam kategori penyakit umat-umat terdahulu yang masih subur dan membarah di dalam jiwa umat ini. Walaupun sudah nyata yang kita menghuni alaf 21 yang serba canggih dan moden, namun namun penyakit jiwa 'primitif' ini masih sahaja menjadi kecintaan manusia yang tidak beriman dan kufur nikmat Tuhan.

Yang dikatakan dengki ialah seseorang melihat orang lain buat baik, kemudian datang dalam hatinya niat jahat dan bermacam-macam rencana keji untuk memberhenti (menamat)kannya dari berbuat baik dengan harapan orang ramai hanya nampak dirinya seorang sahaja yang 'berbuat baik'. Andaikata ia tidak mendapat 'peluang' mereaisasikan niat jahatnya itu, dia akan memastikan saingnya juga tidak mendapat peluang yang sama.

Perangai dengki seumpama ini sangat ditegah dan dibenci oleh agama. Ia akan memakan, mencaNtas dan melenyapkan segala pahala amalan yang terkumpul di masa lampau.




Andai kita melihat kawan kita tekun beribadah lalu kita pun terdorong beribadah sepertinya, maka itu tidaklah dinamakan hasad dengki.

Andai kita melihat jiran kira suka bersedekah, lalu kita terdorong berdoa kepada Allah agar dikurniakan sifat suka bersedekah sepertinya, maka itu bukannya hasad dengki.

Andai kita lihat pula saudara kita rajin membantu (turun tangan) dan suka bergotong royong lalu kita juga berazam dan berusaha menjadi sepertinya, maka itu juga tidak dinamakan hasad dengki hasad dengki maupun lemah iman.Semua sifat dan sikap yang kita tampilkan di atas tadi tergolong di dalam kesempurnaan iman.

Usaha untuk meniru perbuatan baik yang dilakukan oleh Muslim yang lain dikira sebagai amalan yang mulia dan tindakan yang benar. Tiada cacat celanya di situ, bahkan ia amat dianjurkan oleh agama. Ia sikap terpuji di sisi Allah dan Rasul.

Sikap dan karekter ini tergolong di dalam prinsip AL MUNAFASAH (berlumba-luma ke arah kebaikan, kebajikan dan ketaqwaan) sepertimana yang dinyatakan Allah di dalam surah Al Mutaffifin ayat 26:

خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ


Ertinya : "tempat penamat yang harum semerbak kesturi (syurga); dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba" ( Al-Mutaffifin :26 )

Lihat Allah s.w.t ingin kita sentiasa bermotivasi untuk mencapai kebaikan syurga. Berlumba-lumba ke arahnya. Perlumbaan yang berkat, dirahmati lagi menguntungkan. Namun, Manusia sering sahaja berlumba bagi perolehi nikmat dunia yang sementara, harta, nama dan pangkat.


1 comments:

suraiya said...

Salam,
Betul la, Ustaz. Yg buat kita sakit hati tu, kekadang org yg dengki ni kwn sendiri, sanggup tikam belakang. Dpn nampak baik, tp belakang2 mengata kita. Org mcm ni ada di mana2 je. Kekdg kita tertipu dgn mulut manis dia.

Ustaz Amal,
Saya beli buku Ustaz, nak minta autograf kat buku mcmna ye?

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial