INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Thursday, January 28, 2010

ILMU YANG UTAMA

1. Banyak ilmu yang bermanfaat yang perlu kita pelajari dan miliki.
2. Antara ilmu yang bermanfaat ialah ilmu untuk meng'Islah' (memperbaiki) diri kita sendiri. Ilmu di mana kita dapat menyuluh kelemahan diri (nilai negatif) lalu memperbaikinya dan ilmu di mana dapat menyerlahkan nilai positif yang ada di dalam diri lalu disuburkannya.
3. Ilmu yang dapat menyuluh perjalanan pulang kita menuju Allah swt. Ilmu yang menjadikan diri kita insan yang dapat memberikan manfaat kepada insan yang lain.

4. Ilmu sebeginilah ilmu yang tinggi nilainya dan pemiliknya akan diangkat ke darjat yang tinggi di sisi Allah yang Maha Tinggi kemuliaanNya.
5. Bilamana kita berilmu dan dapat meningkatkan 'Izzah diri kita dengan ilmu itu, maka ilmu sebegini jugalah yang ditakuti syaitan kerana nilai ilmu sebegini lebih utama di sisi Allah dari persembahan ibadat-ibadat sunat sendiri.
5. Imam Qatadah Rahimahullah berkata: "Seseorang yang mempelajari satu bab ilmu yang mana (ilmu) itu dapat dia mengislahkan dirinya sendiri dan kemudiannya mengislahkan juga orang (generasi) selepasnya, maka ilmu itu lebih baik dari ibadah setahun yang dilakukan."

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial