INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Monday, December 14, 2009

Elok Yang Pertama, Insya Allah eloklah Yang Kedua


1. Secara umumnya, sekelian hamba itu sentiasa mengadap Allah SWT. Sedar ataupun tidak, ke arah dan sudut mana pun yang ia mengadap, maka ia telah, akan dan sedang mengadap Allah SWT. Tak kira masa dan ketika, baik di mana jua, setiap hamba itu sebenarnya sedang mengarah dan menghadapkan wajah dan dirinya kepada keagungan dan kebesaran zat Khaliqnya. Firman Allah SWT dalam Surah Al Baqarah ayat 115 yang bermaksud: "Kemana saja kamu menghadapkan muka, disana ada wajah Allah."

2. Namun secara khususnya pula, setiap hamba itu ‘berdiri’ mengadap Tuhannya sebanyak dua kali. Kondisi berdirinya mengadap Tuhan itu kita namakan ‘Mauqif’. Mauqif pertama sat singgah di dunia ini manakala Mauqifnya kedua akan berlaku di akhirat sana. Sekali di alam fana dan sekali lagi di alam baqa.


3. Mauqif Pertama: Saat berdirinya seorang mengadap Allah di dalam solat fardhunya, lima waktu sehari semalam.

4. Mauqif Kedua: Saat berdirinya mengadap Allah swt di padang Mahsyar nanti.

5. Kedua-dua ‘Mauqif’ dan situasi di atas amat berkait rapat dan bertali temali. Ada kaitan dan timbal baliknya. Hamba yang beriman amat sedar perihal kedua Mauqifnya ini manakala hamba yang fajir membutakan mata dan hati untuk melihat dan memahaminya.

6. Barang siapa yang melangsaikan dengan sempurna hak-hak Tuhannya di Mauqif yang pertamanya di dunia, maka pasti Allah akan memudah dan melancarkan segala urusannya di Mauqifnya yang kedua yakni saat dia berdiri mengadap Tuhannya di dataran Mahsyar sana.

7. Sebaliknya, andai ia mengabai, meremeh dan mencuaikan Mauqifnya yang pertama di dunia ini, maka nanti pasti dia akan menemui kesusahan dan kesusahan yang maha berat saat dia ‘beratur lama’ di Mauqif yang kedua. Hisab perhitungannya nescaya menjadi teramat sukar dan rimas membelenggu.

8. Sama-samalah kita bermuhasabah ke arah mengelok dan menyempurnakan Mauqif kita pertama di dunia ini? Di mana tempat dan ketikanya? Itulah…, saat kita berdiri tegak mengadap Allah Rabbul Jalil dalam solat lima waktu. Kesungguhan dan keseriusan kita di Mauqif yang pertama insya Allah akan dibalas Allah dengan kemudahan dan kesenangan di Mauqif yang kedua nanti saat ramai manusia berkecamuk di dalam kecelaruan dan huru-hara Mahsyar. Sesungguhnya ketibaan Mauqif yang kedua itu sudah tidak lama lagi. Sallimna Ya Rabb.

Rujukan: Al Fawaid ms 200 : Ibnul Qayyim

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial