INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Sunday, November 15, 2009

HADIRNYA MENGUATKAN ISLAM & MUSLIMIN

1. Beliau lahir pada tahun 40 sebelum Hijrah. Keislamannya bukan sahaja menguatkan Dinul Islam bahkan meyemarakan semangat juang sekelian As Sabiqunal Awwalun (mukminin mukminat terawal) juga telah menggerunkan jiwa musuh-musuh Allah dan rasul.
2. Cahaya hidayah yang menyimbah terang di relung jiwanya adalah berkat doa nabi Muhammad saw.

3. Beruntung dirinya kerana beroleh jaminan Rasulullah bahawa beliau tergolong dari kalangan sepuluh sahabat utama yang dijamin syurga (Al ‘asyarah al Mubasyyarin Bil Jannah). Jaminan ‘anugerah termahal’ itu hadir bersama perjuangan dan pengorbanan yang tidak sedikit. Untuk ‘berita gembira’ itu dia dan mereka bukannya dihampar ‘permaidani merah’, bukannya hamburan layanan bertaraf ‘5 bintang’ dan bukan juga diulit emas, permata dan berlian.'Sesungguhnya (jalan ke)syurga itu diliputi penderitaan yang tidak sedikit.'
4. Redha Allah dan jaminan syurga untuknya kerana imannya yang utuh, hidayahnya yang teguh, cintanya kepada Allah dan rasul melebihi kecintaan pada dirinya sendiri, tegas hatinya melaksanakan segala perintah Allah dan Rasul serta bulat hatinya membenteras dan menebas segala kepalsuan, kebatilan, kesyirikan, kedunguan, kezaliman dan sebagainya . Ya, ‘Izzah dan karamahnya terpancar dari asas-asas itu sehingga beliaulah yang paling layak digelar Al Faruq.
5. Pada bulan Rabi’ul Awwal tahun 16 Hijriyyah, setelah duduk bermusyawarah dengan sahabat-sahabat yang mulia, dan setelah disepakati dan dimuafakati.., beliau secara rasminya telah melancarkan Taqwim (Kalendar) Hijrah yang mana ia tercatat sebagai sejarah yang sangat gilang gemilang, indah, unik, penting dan amat bermakna untuk Islam dan sekelian ummahnya.
6. Jazakumullahu Khairal Jaza-I ya Amira Mukminin, Umar ibnil Khattab r.a.

1 comments:

zaman shah said...

Semoga kita sama2 mencontohi pribadi sahabat Nabi SAW yang hebat ini..Sahabat ibarat bintang2 di langit..cahaya penuhi alam buana..kaulah contoh buat kami semua.

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial