INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Tuesday, July 28, 2009

BERSERAH DIRILAH KEPADA ALLAH..


1. Hanya keimanan dan penghayatan agama yang padu sahaja yang dapat menjadi benteng diri daripada segala perbuatan keji, perlakuan maksiat, tindakkan bodoh, godaan nafsu dan syaitan.

2. Iman dan Islam itulah yang menjadi intipati risalah dakwah yang disampaikan oleh Rasulullah saw sejak 1500 tahun yang lalu. Itulah penawar paling mujarab dan berkesan kurniaan Allah yang Maha Pencipta buat sekelian manusia yang dicipta. Dia yang mencipta manusia, maka Dialah yang Maha Mengetahui apa yang baik dan apa yang tidak untuk manusia.

3. Ya, sekali lagi kita katakan bahawa ‘X Factor’ bagi kesejahteraan dan kebahgiaan yang hakiki dalam hidup manusia di dunia ini ialah dengan cara kembali tunduk sepenuhnya kepada iman dan Islam. Kembalilah kepada suluhan iman dan tuntunan Islam. Inilah yang dikatakan kembali kepada ‘asas’ di mana kita yang hakikatnya hamba-hamba yang kerdil, lemah, jahil, hina lagi banyak dosa sangat berhajat dan memerlukan rahmat, pimpinan, petunjuk, pertolongan, belas kasihan dan kasih sayang Allah di setiap masa dan ketika. Keinsafan terhadap hal ini akan membawa kita kepada cahaya yang terang-benderang.


4. Bila kita meminggirkan diri dari ‘asas’ ini, maka kita akan semakin jauh dari Allah dan jaminan-jaminan kebaikkan yang ditawarkan olehNya. Tiada lagi ’Haya-tan Toyyibah’ untuk kita. Firman Allah swt: "..Barangsiapa yang beramal soleh dari kalangan lelaki atau wanita nescaya Kami anugerahkan kepada mereka HAYATAN TOYYIBAH (kehidupan duniawi yang baik, tenang dan sempurna". (An Nahl).

5. Bila kita menolak mentah-mentah ’penawar mujarab’ dari sumber ’langit’ ini, maka ternyata kita sombong kepada Allah Yang Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui. Kita rasa diri kita amat pandai dan tidak memerlukan ’manual’ Rabbaniyyah itu walhal yang menjadikan diri kita ’sedikit pandai’ itupun Allah jua. Kita rasakan otak dan kepandaian kita dapat menyelesaikan segala-gala tanpa mahu bergantung kepada Allah yang Maha Bijaksana. Walhal ’otak’ kita itu sangat terbatas fungsinya. Ohh, kasihannya manusia kerana tidak percaya dan yakin kepada Tuhan yang menciptakan dirinya dan sekelian manusia.

6. Amat sedih bilamana manusia sering beranggapan bahawa dengan ’duit’ dan 'tenologi' segala-galanya boleh selesai. Memang kita semua perlukan duit, harta dan teknologi bagi melangsungkan kehidupan kita di dunia ini, namun di dalam banyak perkara, urusan dan situasi, hanya iman dan Islam yang ternyata di ’tentu’kan Tuhan untuk menjadi faktor pemangkin, pengimbang, pemaqbulan, penawar dan penyelesaiannya. Itulah piawaian, standard dan merit yang telah Allah tentukan ke atas hidup hamba-hambaNya.

7. Kemajuan dan ketamadunan contohnya. Andai kata ia tidak dibangunkan atas dasar iman dan taqwa, maka kebenarannya ia telah dibina atas tapak yang amat rapuh. Ironinya, sehebat mana pun kemajuan dan ketamadunan itu, Allah swt tidak menilai dan memandangnya dengan pandangan rahmat. Apakah makna kehebatan sebuah tamadun yang tidak berupaya menarik kerahmatan dan keampunan Allah swt? Sesuatu yang kita lagang, bina dan bangunkan tanpa suluhan iman dan Islam, maka ia hanyalah ibarat jasad yang tidak bernyawa.

6. Selagimana kita tidak sungguh-sungguh kembali ke pangkal jalan, yakni suluhan Al quran dan bimbingan Sunnah, maka nanti kita kan saksikan masalah-masalah yang kita hadapi tidak dapat kita selesaikan hingga ke akar umbi. Setelah di tutup satu masalah, datang pula masalah-masalah yang baru. Kita akan lihat nanti bagaimana ’duit’ akan dialirkan dengan banyaknya secara yang lagha dan ’sia-sia’ . Teknologi yang dicapai pula bukan sahaja tidak berupaya mencetuskan jiwa hamba bahkan telah digunakan untuk kerosakkan dan kemusnahan. Tanpa iman dan taqwa, teknologi telah menjadi alat pemusnah atau paling tidak telah menjadikan manusia bagai mesin dan robot yang tidak bernyawa lagi tidak berperasaan.

7. Kenapa jadi sia-sia? Sia-sia kerana duit atau 'wang ringgit' telah dicurahkan kepada perkara, aktiviti yang tidak bermanfaat lagi memudharatkan juga dibelanjakan secara lagha bagi menyelesaikan masalah-masalah yang berulang kali berlaku walhal penawar mujarabnya telah pun dinyatakan Allah dan Rasulullah saw sejak sekian lama.

8. Bukankah Islam itu bermakna ’penyerahan’ total kepada kewujudan, keagungan, kekuasaan dan kebesaran Allah swt? Apa makna dan ertinya menjadi hamba-hamba yang tidak mahu tunduk menyerah kepada syariatNya, kesempuraan Ad DinNya, manhaj kerasulanNya, manual penyelesainNya, penawar mujarabNya, perintah dan laranganNya?

9. Jesteru, bagi mencapai keredhaan dan kerahmatan, hendaknya kita belajar dari kesilapan dan kegagalan lalu. Orang beriman tidak akan mengulangi kesalahan, kesilapan bahkan kepncanagn yang kaku kerana Nabi saw pernah menyatakan bahawa ”..orang beriman itu tidak akan dipatuk (pagut) dua kali dari satu lubang.”

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial