INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Sunday, July 12, 2009

ANDAI MAHU DIDOAKAN MALAIKAT



Alhamdulillah kerana memberi peluang pada kita untuk hidup satu hari lagi di muka bumiNya ini. Alhamdulillah juga seandainya kita dapat mengisi hari kita ini dengan aktiviti keimanan, kebajikan dan amal soleh.

Di antara ibadah utama dan pengisian terpenting di dalam 24 jam anugerah Allah swt itu ialah aktiviti yang ada kaitan dengan ilmu pengetahuan. Bagi muslim yang memahami, ia telah, sedang dana akan mengisi masa-masanya dengan kepelbagaian aktiviti keilmuan. Maka dengan itu terhindarlah ia dari perbuatan sia-sia, perkataan yang lagha dan rutin yang caca marba. Sesungguhnya dengan rutin yang beroreantasikan iman dan ilmu, maka hidup kita akan semakin bahagia, bermotivasi dan bermakna.


Bergembiralah menuntut dan mencari ilmu, kerana:

1. Ilmu adalah pembuka dan pemudah jalan menuju ke syurga.

2. Orang yang menuntut ilmu sentiasa berada di jalan Allah (Fi Sabilillah) selama niatnya ikhlas kerana Allah. Sekiranya ia meninggal dunia di dalam misi perjuangannya samada dia menuntut ilmu atau mengembangkan ilmu maka ia dikira beroleh pahala syahid akhirat.

3. Orang yang berilmu akan ditinggikan darjat di dunia dan di akhirat.

4. Orang yang menuntut ilmu, memperolehi doa keampunan dari para malaikat, ikan-ikan di dan sebagainya.

Sahabat Nabi saw, Mu’az bin Jabal r.a. mengatakan: Hendaklah setiap orang di antara kamu mengambil habuan @ ’ profit’ di dalam urusan ilmu, kerana sesungguhnya:

5. Menuntutnya adalah ibadah.

6. Mempelajarinya adalah Hasanah (kebaikkan).

7. Menyampaikannya kepada ahlinya (orang yang cintakan ilmu) adalah Qurbah (Pendekat diri kepada Allah).

8. Mengajarkannya kepada orang-orang yang tidak mengetahuinnya adalah sedeqah.
Andaikata anda tiada wang untuk bersedekah, maka bersedekahlah dengan ilmumu dan kata-kata baikmu. Malah sedekahmu itu akan terus mengalir deras pahalanya kepada dirimu kerana ia adalah sedeqah jariah.

9. Mencari (membahas, mengkaji dan menganalisanya) adalah Jihad.

9. Memuzakarahkan (Membincangkan) nya adalah Tasbih.
Para ulama juga turut mengatakan bahawa hidupnya ilmu itu dengan bermuzakarah. Tanpa bermuzakarah, ilmu akan beku dan mati.


0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial