INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Thursday, August 21, 2008

TELADANI KHALIFAH UMAR


Kita tengok Sayidina Umar Al-Khattab ketika dilantik menjadi pemimpin, sehingga dia memberitahu; "Kalaulah jalan yang dibuat itu walaupun manusia jarang lalu tapi oleh kerana yang lalu itu kalau ada binatang yang jatuh sebab rosak jalan itu Umar akan ditanya oleh Allah SWT."

Ini menunjukkan Sayidina Umar tahu betapa beratnya tanggungjawab seorang pemimpin. Kita sekarang bukan masalah binatang yang memerlukan bantuan tetapi manusia amat memerlukan kepada prihatin seorang pemimpin.

Sayidina Umar pergi ziarah malam-malam tengok rakyatnya. Ini suatu perkara yang sukar untuk dilakukan oleh pemimpin. Ini perkara yang pernah ditunjukkan dalam sejarah Islam tentang tanggungjawab Sayidina Umar terhadap rakyatnya.

Hadis Nabi bermaksud; tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah SWT antaranya ialah pemimpin yang adil akan duduk dekat dengan Nabi dan mendapat perlindungan Arsy nanti tetapi dalam masa yang sama ada dugaan.

Sebab itu Sayidin Umar Al-Khattab waktu anak dia (Abdullah) hendak dicalonkan menjadi penggantinya, Umar berkata; "cukuplah keluarga Umar tidak mampu menghadapi soalan di hadapan Allah SWT."

Sedangkan Umar cukup terkenal dan boleh digandingkan dengan dua Umar, satu Umar Al-Khattab dan Umar Al-Aziz yang cukup hebat. Itu pun mereka berasa gerun dengan soalan pada hari akhirat.

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial