INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Wednesday, January 21, 2009

NOSTALGIA NADA MURNI



Rabbani kumpulan nasyid versatile paling ramai dan antara yang masih kekal bertahan dalam industri muzik semasa sehingga kini. Dari segi sejarahnya, kumpulan Rabbani yang ditubuhkan pada 1 Mac 1997 membawa maksud Yang Arif dan Yang Soleh bermatlamat untuk menyeru diri, keluarga dan masyarakat ke arah kebaikan.

Namun ramai yang tidak mengetahui hakikat bahawa Rabbani adalah serpihan daripada perpecahan sebuah kumpulan nasyid yang begitu popular sekitar 1990-an, Nada Murni. Kumpulan nasyid ini begitu popular walaupun albumnya sekadar dijual secara jualan terus, tidak dijual di kedai muzik atau kompleks beli belah.

Selepas pertubuhan Al-Arqam diharamkan, Nada Murni masih lagi aktif dan masih mengeluarkan album sehingga 1996. Album "Untukmu Rasulullah II" yang dikeluarkan pada 1996 adalah album terakhir. Ahli kumpulan Nada Murni kemudiannya berpecah dan muncul sebagai kumpulan Hijjaz, Rabbani dan Raihan.

Album Nostalgia Nadamurni yang mula berada di pasaran kini diterbitkan khusus mengubat kerinduan peminat kepada lagu nasyid yang pernah dipopularkan Nadamurni. Antara lagu nostalgia yang dimuatkan Bila Nur Melimpah Di Hati, Ibu Mithali, Al-Hijrah, Sunnah Berjuang, Sifat 20, Nun Di Sana, Indahnya Hidup Bersama Ilahi, Mana Milik Kita, Jasa Petani dan Ayyu Zikraa (feat Ustaz Amal).

0 comments:

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial