INSYA ALLAH! REZEKI KITA DIMARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

JANA PENDAPATAN & DOWNLOAD NASYID DI MARHABAN2U.COM


marhaban2u.com

Tuesday, February 16, 2010

KALAU HAUS, BERIKANLAH AIR : KANG ABIK


"Kalau orang haus kita kena bagi minum bukan bagi keropok. Macam mana sedap pun dia tidak akan ambil kerana apa yang dimahukan adalah minuman, " kata Habiburrahman El Shirazy, 34, terkenal dengan nama penanya Kang Abik. Seorang pendakwah, novelis dan penyair lulusan Universiti Al-Azhar, Mesir. Filem-filem tulisan beliau yang berunsurkan dakwah seperti Ayat-ayat Cinta (2004), Ketika Cinta Bertasbih (2007) yang diadaptasi daripada novel beliau telah mendapat sambutan luar biasa dan paling ramai ditonton oleh umat Islam Indonesia.


1 comments:

UstazCahaya said...

Salam ziarah, Ustaz Amal.

Izinkan saya menambah sedikit ya..

Nampaknya, usaha dakwah itu perlu kepada 'pemasaran' dengan kaedah yang baru dan segar. Kaedah yang sesuai dengan anak-anak zaman blog dan facebook kini. Kaedah seperti yang banyak dibuat oleh pendakwah-pendakwah di negara jiran kita Indonesia.

Kita lihat Ustaz Habib sahaja (Habiburrahman Al-Siroji) novelis jutawan itu. Bagaimana melalui karyanya, belia cuba memaparkan cara bercinta dan berkasih sayang dalam Islam. Bagaimana dalam karya-karyanya, beliau mempromosikan perkahwinan dan pernikahan sebagai gaya hidup. Beliau mencuba menjadikan Islam itu trend dan gaya hidup. Sehingga penyanyi Melly Goeslow pun mula menyanyikan lagu-lagu cinta berunsur Islam untuk filem adaptasi novel Ustaz Habib.

Kita lihat lagi di Indonesia. Pada bulan Ramadhan, artis-artis sana macam berpakat buat lagu berunsur dakwah dan Islam. saya terkejut melihat band lelaki yang pakai anting-anting, tiba bulan Ramadhan mula menerbitkan lagu unsur dakwah dan Islam. Semasa menyanyi lagu Islam, mereka tanggalkan anting-anting dan berpakaian sopan. Haddad Alwi sendiri ada berduet dengan kumpulan Padi. Saya antara penggemar kumpulan Padi. Bagi anda yang juga peminat Padi, anda tentu tahu tahap 'agama' mereka kan. Pernah anda lihat video klip Padi yang dalam bar itu? Jika pernah anda tentu faham. Persoalannya di sini, mengapa Haddad Alwi sudi berduet dengan Padi? Tentu ada hikmah di sebaliknya kan.

Namun, yang lebih penting, itu adalah antara usaha golongan pendakwah untuk menghampiri artis. Lagi pula di benua mana pun di dunia ini, artis ada pengaruh yang besar. Oleh kerana itulah, pendakwah terkemuka Aa Gym, tidak segan silu untuk bersahabat dan berkongsi pentas dengan raja rock Indonesia- Siapa? Itu kumpulan SLANK!

sumber: http://ustazcahaya.blogspot.com/2010/02/anak-luar-nikah-ambillah-ahli-fiqir.html

 
© Copyright by SAHABAT AMAL  |  Template by Blogspot tutorial